مهندس سید ابوالفضل سجادی

از یک موجود فناناپذیر، نادان، شکاک، مطلبی بباموزیم

مهندس سید ابوالفضل سجادی

از یک موجود فناناپذیر، نادان، شکاک، مطلبی بباموزیم

مهندس سید ابوالفضل سجادی

درست میشه ، خیالت راحت
تا خدا هست ، زندگی باید کرد ...

کاری را که باید ، انجام بده

پنجشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۱۱ ق.ظ

به نام خدا

بخوان تا بدانی که در این مدت از روز اول دانشگاه چه بر سر من آمد ... و عبرت گیر

به یاد دارم در حدیثی گفته شده بود به کاری که از آن سوال خواهی شد بپرداز

اما نتوانستم آن حدیث را دوباره پیدا کنم.پس به حدیث زیر اکتفا کرده و سر اصل مطلب میروم

پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله):

أعظَمُ النّاسَ قَدْراً مَنْ تَرَکَ ما لا یَعْنِیهِ.

پُرارج‌ ترین مردم کسی است که آن‌چه را که به او مربوط نیست رها کند.

نهج الفصاحه ص 68ح 355

 

مدت هاست که از استاد باقری از هیت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند رشته عمران ، و دوستان دیگر می شنوم که با یک دست چند هندوانه برندار یا  اینکه وقتت رو درست مدیریت کن یا اینکه خودنمایی نکن و ...

اما حقیقتش متوجه نمیشدم که این حرفا چیست !؟

فکر میکردم توانایی من بقدری است که می توانم جهانی را تکان بدهم !

هر چه باشد من رتبه دوم کشوری جشنواره خوارزمی دارم !

پس روز اول دانشگاه رفتم سراغ دفتر تک تک اساتید و گفتم من اومدم جهان رو متحول کنم ... (خیلی دوست دارم استیکر خنده و عرق شرم بذارم اما حیف اینجا وبلاگه نه تلگرام ! )

گفتم یک طرح در هلند همین امسال اجرا شده که با آسفالت پلاستیکی دارند جاده درست می کنند ! اونم بکمک پلاستیک بازیافتی

بعد اولش که بهم گفتند روی این مبحث کار تحقیقاتی زیادی شده.

بعدم حالا کار تحقیقاتی بکنی . کیه که اجرا کنه ؟! ( در حالی که در قسمت موضوعات وبلاگم در بخش راه پلاستیکی قسمت اول تمام محاسبات مالی مربوط به استفاده از این تکنولوژی در راه های ایران بود )

کم کم گفتند باید پایان نامه ات یک کار نوآورانه باشه و این کار جدیدی نیست.

هرچی گفتم بابا توی ایران اجرا نمیشه بیاییم و ببینیم چرا نمیشه ؟!

خلاصه حرفم به جایی نرسید

از من کار آماری که نمیخواهند ، کار تحقیقاتی روسازی یا ترافیک و حمل و نقل می خواهند.

پس بر آن شدیم تا موضوع مناسبی جهت پایان نامه خویش انتخاب کنیم.

دانه به دانه سراغ اساتید رفته و از ایشان خواستیم تا ما را در این امر یاری و راهنمایی نمایند.

اما راه به جایی نبردم.هر طور حساب می کنم دو سال از جوانی ام را روی مطلبی صرف کنم که هیچ کاربردی برای مردم کشورم ندارد ، برای خانواده ام ندارد ، برای خودم هم حتی حدودا ( بجز اینکه یه مدرکی بگیرم ) ندارد. توی مغزم نمی گنجد.

پس بر آن شدم بهتر بیاندیشم

حال به این نتیجه رسیدم : برو کنار بذار باد بیاد !

والا ... اصلا چه عجله ایه ؟

فعلا از من کسی انتظار نداره پایان نامه ام رو تحویل بدهم !

اما انتظار نمره خوب و قبول شدن دروس رو همه دارند.حتی برای اون امتحان می گیرند از من .

انتظار جسم سالم ، روحیه قوی ، نماز اول وقت ، خوش رفتاری با همه کس ، خوش صحبتی و امثال اینها رو دارند.

اما کسی انتظار درآمد مال آنچنانی رو از من ندارد.و همه میدانند دانشجو درآمد نداره.یا بهتر بگم... کسی بهش کار نمیده.

من در همین مدت با زور فراوان یکی از اساتیدم ( استاد ایمان آقایان ) حاضر شد کاری برایم بکند و با دوستش که شرکت راهسازی دارد صحبت کرد تا بروم پیش او کار کنم.

و دوستش گفت که با او تماس بگیرم.من نیز تماس گرفتم اما یکبار که جوابم رو داد گفت همان روز ساعت 17 تماس بگیرم تا بگوید کجا به خدمتشان شرف یاب شوم و برایم مقام مناسبی در شرکتشان در نظر بگیرند.

اما دیگر یا جواب ندادند یا رد تماس می کردند.حتی فردایش هم که تماس گرفتم همین وضع بود.

خلاصه ماجرا اومدم امروز دیدم من نادان خود را به آنچه وظیفه من نیست مشغول کرده ام و از واجباتم مانده ام.

روزی من را خدا بر عهده گرفته. پس رزق من بالاخره بطور کامل به من خواهد رسید.زمان تحقیق و اختراع هم الان نیست چون خدا پیش نیاز هایش را به من نداده و در قرآن داریم

معنی آیه شریفه «لا یُکَلِّفُ اَللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» ؛ (2:286) این است که؛ خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانایی‏اش تکلیف نمی‏کند. وسع در لغت به معنی گشایش و قدرت است، بنابراین مضمون آیه شریفه همان حقیقت عقلی را تأیید می‏کند که وظایف و تکالیف الهی هیچ‏گاه بالاتر از میزان قدرت و توانایی افراد نیست و لذا باید گفت تمام احکام با همین آیه تفسیر و تقیید می‏گردد و به مواردی که تحت قدرت انسان است اختصاص می‏یابد. بدیهی است یک قانون‏گذار حکیم و دادگر نمی‏تواند غیر از این قانون وضع نماید.

پس حالا می خواهم کار هایم را در زمانشان انجام دهم و به همه شما عزیزان نیز همین پیشنهاد را دارم

نماز و روزه قضا خود را با برنامه ریزی ، اداء کنیم و به شاگرد اول شدن فکر کنیم و وظابف فعلی خود را بشناسیم و بدرستی انجامش دهیم.

مثلا از اموری که باید امروزه به آن اهتمام نمود : در اسلام، احادیث و رهنمودهای فراوانی از بزرگان دین، جهت حفظ صحت و تقویت بدن و پرداختن به آن وارد شده است؛ از جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

"الصّحّة افضل النّعم؛ صحت و سلامتی از هر نعمت دیگری بهتر و ارزشمندتر است."

"العجب لغفلة الحسّاد عن سلامة الاجساد؛ از این که حسودان در فکر سلامتی خویش نیستند، سخت در شگفتم."

"و انّ لبدنک علیک حقّاً؛ بی شک بدن تو بر تو حقوقی دارد (که باید آنها را ادا کنی و به آن رسیدگی نمایی)."

"المومن القویّ خیر و احب من المومن الضّعیف؛ مومنی که قوی و نیرومند باشد، در نظر من از مومنی که ضعیف باشد بهتر و دوست داشتنی تر است."

در اسلام، حفظ صحت و سلامت واجب شمرده شده است. حتی اگر عباداتی، مانند نماز و روزه واجب، برای انسان مضر باشد نه تنها جایز است، ترک شود بلکه واجب است که ترک شود و در چنین مواردی، کار واجب به کار حرام مبدل می گردد.

آری در امروز زندگی کنیم

امام علی علیه السلام با توجه به تاثیر نظم در نتیجه بخشی کارها، بر انجام امور روزانه در وقت خود به مالک اشتر سفارش می کند که: «وامض لکل یوم عمله فان لکل یوم ما فیه; کار هر روز را در همان روز انجام ده [و آن را به روز بعد موکول مکن] زیرا برای هر روز کار خاصی است [که مجال انجام عقب افتادگیها را نمی دهد [

امیرالمومنین(ع) : خداوند به حضرت موسی وحی فرمود: ای موسی سفارش مرا در مورد چهار چیز به خاطر بسپار: 1- تا نفهمیدی که گناهانت را آمرزیده ام به گناه دیگری مپرداز 2- تا ندانی گنج های خزائنم تمام شده غم روزی مخور 3- تا ندیده ای که مُلک و پادشاهی من از دست رفته به دیگری امید مبند 4- تا مرده شیطان را ندیدی از مکرش ایمن مباش.                           
نصایح صفحۀ 183

و در نهایت حواسمون باشه که همه کار هامون رو با نیت الهی انجام دهیم زیرا

 امام علی (ع) : خدا را فرشته ای است که هر روز بانگ می زند بزایید برای مردن و فراهم آورید برای نابود شدن و بسازید برای ویران گشتن.
نهج البلاغه حکمت 132

 امام علی (ع) : همه خوبی ها در سه عمل جمع شده است: 1- نگاه کردن 2- سکوت نمودن 3- صحبت کردن؛ اما هر دیدنی که در آن عبرت و پند آموزی نباشد بیجا و مهمل است و هر سکوتی که در آن اندیشیدن نباشد بیهوده است و هر سخن گفتنی که در آن ذکر و یادی از خدا و کلامش نباشد بیهوده است.                                                                         
تحف العقول صفحۀ 210

 

والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته

سید ابوالفضل سجادی

17 مهر 1397


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۹
ابوالفضل سجادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">